Coloskopi og Sigmoideoskopi (tyktarmsundersøgelse)

Undersøgelsen udføres med en lang bøjelig kikkert, hvor igennem der kan føres instrumenter til fx udtagning af vævsprøver eller fjernelse af polypper. For at folde tarmen ud blæses der luft i tarmen.Luften suges ud ved undersøgelsens afslutning. Undersøgelsen foretages for at afsløre, om der forandringer i tarmen (betændelse, polypper eller kræft). Sigmoideoskopi er undersøgelse af de nederste 40-60 cm af tyktarmen. Koloskopi er undersøgelse af hele tyktarmen.

Du kan læse mere om de enkelte sygdomme på følgende links:

Kræft i tyktarmen

Før undersøgelsen

Hvis De har pacemaker eller får blodfortyndende medicin, skal det oplyses før undersøgelsen.

Sigmoideoskopi: Udrensningen er med Toilax-combipakke og tages afhængig af undersøgelses tidspunkt.Følg vejledningen. Dagen før spises flydende kost, og på selve dagen almindelig morgenmad.

Coloskopi: De vil modtage en vejledning vedrørende selve undersøgelsen herfra .Udrensningen er med Pico-prep og tages afhængig af undersøgelses tidspunkt.Følg vejledningen.
Flydende kost dagen før undersøgelsen. Der må spises helt normal morgenmad på undersøgelses dagen.

Eventuel hjemtransport efter undersøgelsen skal arrangeres, hvis der er givet beroligende medicin.

Undersøgelsen

Ved undersøgelsen ligger De på venstre side. Der kan ved undersøgelsen være ubehag fra luften, der blæses i tarmen, samt smerte på grund af træk i tarmen.

Sigmoideoskopi: Varer ca. 5-10 minutter
Coloskopi: Varer ca. 15-25 minutter, det tilbydes beroligende og/eller smertestillende medicin. Derfor skal man ikke køre bil efter undersøgelsen.

Efter undersøgelsen

Sigmoideoskopi: De kan tage på arbejde efter undersøgelsen.

Coloskopi: Hvis De ikke har fået medicin i blodbanen i forbindelse med undersøgelsen, kan De eventuelt tage på arbejde, nogle foretrækker dog at hvile sig resten af dagen. Har De fået beroligende/smertestillende medicin - bør De ikke arbejde eller køre bil samme dag, og De skal sørge for transport hjem (pårørende eller Falck).

Efter udtagning af vævsprøver kan der komme en lille smule blod i afføringen det første døgn. I særdeles sjældne tilfælde kan der efter polypfjernelse opstå kraftig blødning eller hul på tarmen, som vil kræve indlæggelse på hospitalet.

Søg læge: Skulle der efter polypfjernelse opstå blødning, smerter eller feber, skal De straks kontakte klinikken, vagtlæge eller skadestue.