Operation af nedgroet negl

Ved nedgroede negle på fødderne forstås en lidelse, hvor neglenes siderande trykkes ned i neglefalsene. Det giver ømhed eller smerte og kan eventuelt føre til betændelse. Nedgroet negl opstår, som følge af forkert fodtøj (kondisko), forkert negleklipning eller neglesvamp, men oftest af arvelig årsag. Vil du vide mere- klik her .

Sørg for at medbringe rummeligt fodtøj til brug efter operationen. Sørg for at arrangere hjemtransport, hvor foden kan holdes højt.

Operationen udføres i lokalbedøvelse, som anlægges via et stik på hver side af tåen.
Behandlingen af nedgroet negl består i:

Kileresection, hvor kun/også den krumme nedgroede side af neglen fjernes sammen med det underliggende negleleje og neglens tilstødende vækstzone. Såret lukkes i dette tilfælde med to sting.

Mod smerter: I tilfælde af fjernelse af neglen er der kun lette smerter i et par dage efter operationen. Disse kan i de fleste tilfælde behandles med Paracetamol.

Forbinding: Man fjerner selv forbindingen dagen efter operationen i forbindelse med et fodbad.

Mod smerter: I tilfælde af kileoperation er de første 2-3 dage efter operationen smertefulde, hvorfor det er en fordel at holde foden højt. Mod smerter kan tages Paracetamol og Ibuprofen.

8 dage efter operationen fjerner vi stingene.

Sygemelding: 2-4 dage.

Blødning og betændelse forekommer meget sjældent.

Søg læge: Ved større blødning eller tegn på betændelse skal kirurgen, vagtlæge eller skadestue straks kontaktes