Bindevævsknuder, fedtknuder, talgknuder og cyster.

Hvorfor opstår de?
Bindevævsknuder udvikles fra kroppens støttevæv - knogler, fedtvæv (fx i underhuden), muskler, brusk
m.m. Fedtknuder kan være arvelige, men det er langt fra altid tilfældet.

Talgknuder udgår fra en hårsæk i huden, årsagen kendes ikke, men den opstår sandsynligvis på grund
af en tillukket hårsæk.

Symptomer:
Generne er ofte primært kosmetiske, men de kan give kløe, ubehag eller smerter hvis de trykker på nerver i
området. Talgknuder og cyster kan forblive små i flere år, eller de kan udvikle sig til større knuder/cyster i
underhuden. Der kan opstå betændelse i en talgknude, særligt hvis den udsættes for tryk eller stød.

Før operationen:
Det forventes, at du har været i bad og har vasket operationsområdet grundigt, før du møder til operation.
Hvis der er tvivl om, hvor dybt knuden ligger, eller hvilken type knude det drejer sig om, vil lægen foretage
ultralydsscanning.

Operationen:
Operationen foregår i lokalbedøvelse, der gives som indsprøjtning omkring knuden/cysten. Indgift af
bedøvelsesmedicinen kan være forbundet med ubehag i form af lette smerter. Der vil være lette smerter i
det øjeblik bedøvelsen gives. Lokalbedøvelsen virker efter få minutter. Selvom du er bedøvet, vil du kunne
mærke, at lægen rører ved dig, men du vil ikke føle smerte.
Ved operationen foretager lægen et snit i huden, hvorigennem knuden/cysten fjernes. Vi er altid
omhyggelige med at fjerne hele knuden, men der er tendens til, at særligt fedtknuderne kan komme igen i
samme område. Ofte sendes det fjernede væv til undersøgelse, for at være helt sikker på diagnosen. Huden
lukkes med tråde, som skal fjernes igen efter ca. 10 dage.

Efter operationen:
Lokalbedøvelsen virker 2-4 timer og der er ikke smerter lige efter operationen. Ved behov kan du i de første
dage tage håndkøbssmertestillende medicin, men det er sjældent nødvendigt (Panodil, Pinex, Pamol eller
lignende, 1000mg max 4 gange i døgnet). Efter operationen vil der være et lille ar på huden, som typisk
heler i løbet af 2 til 4 uger. Det vil i starten være rødt og hævet, men i løbet af nogle måneder bliver det
mindre synligt. Omhyggelig solbeskyttelse af arvævet tilrådes i et halvt år efter operationen.
Såret forbindes, og vi anbefaler, at du undgår, at det bliver vådt i den første døgn. Herefter kan du tage
almindeligt brusebad, men karbad, svømmebal og havbad bør undgås indtil såret er helet.
Du kan genoptage dit arbejde og daglige gøremål med det samme. Vi tilråder generelt et roligt regime indtil
trådene er fjernet, da såret ved belastning kan springe op hvilket forlænger sårhelingen og giver et
dårligere kosmetisk resultat.
Inden du tager hjem, vil sygeplejersken gennemgå vores anbefalinger, og du bliver tilbudt en tid til fjernelse
af sting.

Risici og komplikationer:
Efter enhver operation kan der opstå blødning og infektion. Ved udtalt blødning, rødme, tiltagende
hævelse, smerter og/eller feber skal du kontakte Kirurgisk Klinik Amager, egen læge eller vagtlæge.

Der er også risiko for tilbagefald.