Operation af nedgroet negl

Ved nedgroede negle på fødderne forstås en lidelse, hvor neglenes siderande trykkes ned i neglefalsene. Det giver ømhed eller smerte og kan eventuelt føre til betændelse. Nedgroet negl opstår, som følge af forkert fodtøj (kondisko), forkert negleklipning eller neglesvamp, men oftest af arvelig årsag. Vil du vide mere- klik her .

Sørg for at medbringe rummeligt fodtøj til brug efter operationen. Sørg for at arrangere hjemtransport, hvor foden kan holdes højt.

Operationen udføres i lokalbedøvelse, som anlægges via et stik på hver side af tåen.
Behandlingen af nedgroet negl består i:

Kileresection, hvor den krumme nedgroede side af neglen fjernes sammen med det underliggende negleleje og neglens tilstødende vækstzone. Såret lukkes i dette tilfælde med flere sting.

Mod smerter:

Tab. Panodil 500 mg  2 tab x 4 dgl

Tab. Ibumetin 600 mg 1 tab x 3 dag

Ved tegn på infektion ordineres antibiotika i 7 dage

Forbinding: Man fjerner selv forbindingen 2 dage efter operationen i forbindelse med et fodbad.

Restriktioner: Vi tilråder roligt regime til næste ugens tid med ben oppe. Almindelige brusebad med sæbe

Stigene fjernes 14 dage efter operationen hos os i klinikken.

Efter enhver operation kan der opstå blødning og infektion. Der er også risikoen for tilbagefald.

NB! Ved tegn på komplikationer i form større blødning eller betændelse skal kirurgen, vagtlæge eller egen læge.