Hudtumorer

En hudtumor er hyppigst godartet men kan være ondartet (malign).

Godartet hudtumor (Nævus)

Klik på billedet,hvis du vil vide mere

Eksempler på ondartede hudtumores

Malign (melanom)

Malign ( Basaliom)

Malign (Basalcellecarcinom)

Klik på billederne eller se en video om malignt melanom her

Ingen forberedelse - man vil kunne køre hjem selv efter operationen.

Undlad at tage blodfortyndende medicin 3 dage før indgrebet dvs. hold pause med f.eks.Marevan, Marcoumar samt Hjertemagnyl.

Operationen udføres i lokalbedøvelse, som anlægges via stik i huden. Knuden fjernes igennem et snit i huden, som ofte lukkes med tråde.

Mod smerter: De første 2-3 dage efter operationen kan der være smerter, hvorfor man med fordel kan tage Paracetamol (Pamol, Pinex, Panodil) og Ibuprofen (Ibumetin, Brufen). Kan medgives fra klinikken til 3 dages forbrug.

Forbinding: Forbindingen fjerner du selv dagen efter. Ny forbinding efter behov. 10-12 dage efter operationen fjernes stingene her i klinikken.

Restriktioner: Operations feltet bør skånes de første dage og holdes i ro. Undgå for meget sol på opererede områder de næste måneder. Man kan tage brusebad dagen efter operationen.

Komplikationer:

Mindre blodansamling eller blodudtrædning i underhuden er sjældent, men forsvinder af sig selv. Større blødning eller betændelse er yderst sjældent.

Søg læge: Ved større blødning eller tegn på betændelse skal klinikken kontaktes. Når klinikken er lukket kontaktes vagtlægen, eller skadestuen.