Operation af lyskebrok

Ved lyskebrok forstås en udposning af bughinden indeholdende fx tarm i gennem et svagt område af bugvæggen i lyskeregionen. Optræder hyppigst hos mænd og i alle aldre.

Anden medicin m.m.: Hvis De har pacemaker, er i behandling med blodfortyndende medicin (fx Magnyl eller Marevan), eller midler mod depression SKAL dette oplyses ved forundersøgelsen.

Hjemtransport arrangeres med pårørende, taxa eller Falck.

Indgrebet udføres i lokal bedøvelse.
Huden over brokket åbnes, brokket fjernes eller skubbes på plads. Der indsættes et nylonnet, for at forhindre dannelse af et nyt brok. Under operationen kan der hos mænd i en kort periode føles et ubehageligt træk op i maven og ned i pungen.

Mod smerter:

Tab. Panodil 500 mg 2 tab x 4 dgl i 5 dage

Tab. Ibumetin 600 mg 1 tab x 3 dag i 5 dage

Vi tilråder roligt regime til næste morgen.

Forbinding: Det er tilladt efter første dag at tage brusebad - forbindingen kan fjernes samtidig.

Restriktioner: På operations dagen må man ikke selv køre bil, og man bør forholde sig i ro.
Men allerede fra dagen efter er det vigtigt at bevæge sig.

Sygemelding: Det er tilladt at gå på arbejde dagen efter operationen, men de fleste foretrækker 1-2 uges sygemelding.

Stigene fjernes 10 dage efter operationen hos os i klinikken.

Mindre blodudtrædning i underhuden, eller mindre blodansamling under såret giver ofte en blå-sort misfarvning af huden helt ned på kønsorganerne, misfarvningen er uden betydning og forsvinder efter dage til uger.
Større blodansamlinger eller betændelse i såret ses sjældent. Nyt brok samme sted, eller langvarige smerter er yderst sjældent.

NB! Ved tegn på komplikationer i form større blødning eller betændelse skal kirurgen, vagtlæge eller skadestue kontaktes.