Operation af hæmoroider

Behandling af indvendige hæmorider ved elastikmetoden

En indvendig hæmoride er en frembuling ind i den nederste del af endetarmen af en blodåre (vene) og den slimhinde, der ligger oven på åren.

Før behandlingen

Behandlingen kræver udrensning der udleveres fra klinikken.

Behandlingen

Da der ikke er smertesans på indersiden af tarmen, foretages behandlingen uden bedøvelse.

Ved elastikmetoden sættes en lille og meget stram elastik hen over hæmoriden/frembulingen.

Herved stoppes blodforsyningen til hæmoriden, som derefter ”visner” og falder af sammen med elastikken.Der kan sættes 3-5 elastikker ialt.

Efter behandlingen

Mod smerter: Der kan de første timer til hele døgn føles stramning og afføringstrang, hvis det generer, kan man tage et smertestillende håndkøbspræparat, Paracetamol, Kodimagnyl eller evt. Ibuprofen.Klinikken udleverer til de første dage.

Restriktioner: Der er ingen forholdsregler efter operationen, og man kan gå normalt på toilettet.

Det sker en sjælden gang, at man lige efter behandlingen føler en almen utilpashed.

Dette skyldes en reaktion fra nerver tilhørende det ”selvstyrende nervesystem”, som regulerer kredsløb, vejrtrækning og mange andre funktioner. Denne tilstand kan føles meget ubehagelig, men den er helt ufarlig og vil hurtigt fortage sig, eventuelt efter at man har ligget et øjeblik, drukket et glas kold vand eller fået lidt frisk luft. Man må i givet fald IKKE KØRE BIL, før man igen har det godt.

Efter 8-10 dage vil den afsnørede hæmorroide falde af og forsvinde sammen med afføringen.

Yderst sjældent kan der fra 2-10 dage efter behandlingen opstå kraftig blødning fra tarmen.
Ligeledes kan der yderst sjældent optræde kraftige smerter i tarmen ledsaget af feber,hvilket skyldes blodansamling i den/de behandlede hæmorider.

I ovenstående tilfælde- søg læge: Ved kraftig blødning, smerter eller feber bør klinikken kontaktes, eller evt vagtlæge eller skadestue, når klinikken er lukket.