Sterilisation af mænd

Sterilisation af mænd er et enkelt indgreb, som kan foretages ambulant og uden store risici for komplikationer. Alligevel kræver det grundig overvejelse, før du beslutter, om en vasektomi er den rette løsning for dig. Det er  i ca 70 % af tilfældene muligt at genetablere forbindelsen i sædlederne.

Sterilisation udføres i lokalbedøvelse i trygge rammer . Forinden rådgiver vi dig grundigt om alle fordele og ulemper ved en mandlig sterilisation.

Se lidt mere information her

• Barber hårene af pungen og lidt ud til siderne.

Sterilisation af mænd udføres i lokalbedøvelse. Der kan være et kortvarigt ubehageligt træk i pungen og op i bughulen, når man skal frigøre sædstrengen fra andet væv. Der fjernes et stykke af sædstrengen på begge sider.

Mod smerter: Mod smerter kan tages almindelig håndkøbsmedicin, fx Paracetamol, Kodimagnyl, eller Ibuprofen.Der vil blive udleveret medicin til de første dage.

Vi tilråder roligt regime til næste morgen.

Forbinding: Eventuel forbinding fjernes dagen efter operationen. Stingene forsvinder af sig selv.

Restriktioner: Man vil i reglen kunne tage hjem selv uden problemer, men det er altid en fordel at få nogen til at køre for sig.
Der skal tages sædprøve 3 måneder efter indgrebet. Der bør anvendes antikonception til sædprøven er fundet uden sædceller

Sygemelding: 2 dage.

Det er ikke usædvanligt, at der kommer en blodansamling i pungen, eller at der sker en blodudtrædning under huden på pungen eller penis, som kan medføre mørkfarvning. Dette forsvinder igen - af sig selv - og er uden betydning.
I sjældne tilfælde kan der opstå en lille knude på den afbrudte sædstreng.

Søg læge: Ved større blodansamling eller tegn på betændelse skal kirurgen, vagtlæge eller skadestue straks kontaktes.